בחירת מין הילוד

ישנן מספר תאוריות, שידועות כבר הרבה שנים, בנושא בחירת מין העובר. ראוי לציין שמבחינה מדעית הן שנויות במחלוקת. בסיסן של תיאוריות אלו הוא שתאי הזרע הזכריים מהירים יותר אך עמידים פחות לעומת תאי הזרע הנקביים ולכן ישנם מספר גורמים, שלפי תיאוריות אלו, יכולים להשפיע על מין העובר:

  1. זמן קיום היחסים בהתייחס למועד הביוץ:
    מאחר ותאי הזרע הזכריים הם מהירים אך אינם עמידים לאורך זמן, בכדי לשפר את הסיכוי לבן צריך שתאי הזרע יגיעו לביצית ויפרו אותה כמה שיותר מהר. בכדי שזה יתרחש צריך לקיים יחסים ממש בזמן ביוץ, כלומר, כאשר הביצית כבר נמצאת בחצוצרה "ומחכה" לתאי הזרע.
    בכדי לשפר את הסיכוי לבת, הסיפור בדיוק הפוך. צריך לקיים יחסים, רחוק ככל הניתן מהביוץ, בכדי שהתאים הזכריים ברובם לא ישרדו את זמן "ההמתנה" לביצית וכך יהיה יותר סיכוי שהביצית תופרה ע"י תא זרע נקבי.
  1. השפעת החומציות בגוף האישה על תאי הזרע:

הפרשת הנרתיק היא לרוב חומצית. הפרשת ריר צוואר הרחם יותר בסיסית מהפרשת הנרתיק. כאשר תאי הזרע נמצאים בסביבה חומצית יותר, יש פחות סיכוי להיוותרות תאי זרע זכריים שהינם רגישים ופגיעים יותר מתאי זרע נקביים.

ניתן לשנות את דרגת החומציות של הנרתיק ע"י שטיפתו בליטר מים פושרים המכיל תמיסה חומצית (2 כפות חומץ רגיל בליטר מים]) בכדי לשפר את הסיכוי למין לבת או תמיסה בסיסית (2 כפות סודה לשתייה בליטר מים) בכדי לשפר את הסיכוי לבן.

  1. השפעת התזונה על מין היילוד:

במחקרים רבים, על בעלי חיים ועל בני אדם, הוכח שתזונה מסוימת, מסייעת לשפר את הסיכוי לקביעת מין ילוד – זכר או נקבה. הצלחת התזונה בהכוונת מין העובר הגיעה לפי המחקרים לכ- 80%. מי שהשתמש בדיאטה זו לראשונה הוא חוקר צרפתי – פרופ' סטולקובסקי. להשגת תוצאות מרביות האישה צריכה להתחיל  בדיאטה לפחות-6  שבועות לפני כניסתה להריון.

תפריט העשיר בסידן ובמגנזיום ודל באשלגן ובנתרן מגביר את הסיכוי להולדת בנות. בעוד תפריט עשיר בנתרן ואשלגן ודל סידן (הימנעות ממוצרי חלב( מגביר את הסיכויים לבן.

בנוסף, לאחרונה פורסם בכתב העת של "האגודה הבריטית למדעי הביולוגיה", תוצאות מחקר הגורסות כי הסיכוי ללדת בן עולה ככל שהתזונה לפני ההיריון היא עתירת קלוריות. המחקר, שנחשב לתקדימי וחדשני בתחום, הראה כי 56 אחוזים מהנשים הנבדקות שצרכו תזונה עתירת קלוריות ילדו בנים, בהשוואה ל-45 אחוזים מהנשים שילדו בנים בקרב הקבוצה שצרכה תזונה דלת קלוריות.

אז   איך   עושים   זאת?
שיטות הסבתא:

  1. ביצוע מעקב ביוץ : מתבצע ע"י מדידת חום ו/ או ערכת ביוץ ביתית אך שיטות אלו פחות מדויקות. לחלופין ניתן לבצע מעקב ע"י אולטרסאונד מס' ימים ברצף כולל בדיקות דם הורמונאליות (מאפשר תזמון ביוץ בדיוק מרבי).
  2. שטיפת הנרתיק בחומץ (לבנות) או בסודה לשתייה (לבנים).

שיטות מעבדה:

  1. שיטת Swim up : הפרדת תאי זרע לפי מהירותם, אך שנויה במחלוקת מבחינה מדעית. שיטה פשוטה ובטוחה היתרונות של שיטה זו שהיא יחסית פשוטה לביצוע לא מסוכנת ונותנת אחוזי הריונות 70%-80%.
  2. שיטת קולונת האלבומין (שיטת אריקסון) : הפרדת תאי זרע לפי מהירות,  שיטה זו משפרת את הסיכוי ל 70%-80% הצלחה, אך גם היא כמו הקודמת שנויה במחלוקת מבחינה מדעית – לא הוכח שאכן יש הפרדה טובה בין זכריים לנקביים. תאי הזרע מונחים בראש עמודה של חלבון (אלבומין) נוזלי שצמיגותו גבוהה, עמודת חלבון הנתונה בצינור שבקצהו התחתון ברז. הטענה היא שתאי הזרע המכילים כרומוזום Y (התאים ה"זכריים") שהם קלים וזריזים יותר – מקדימים להגיע לתחתית העמודה. השיטה קיימת בארץ אך מחירה גבוה במיוחד, ויש לקחת בחשבון שלא תמיד נקלטים להריון במחזור טיפול ראשון או שני אם בכלל. ולכן שיטת ה Swim up  עדיפה מאחר ואחוזי ההצלחה דומים (כמובן תלוי באיכות המעבדה! כדאי לבדוק שזו מעבדה זרע מורשית ע"י משרד הבריאות)
  3. הפרדת תאים בשיטת Flow Cytometry: מדובר בשיטה מדעית המסוגלת לאבחן את כמות ה DNA שיש בתאים לאחר שתאי הזרע נצבעים בצביעה מיוחדת. השיטה מצליחה להפריד תאי זרע נקביים ב – 80% – 90% , ותאי זרע זכריים ב – 60% – 70% . הבעיה שאחוז אחד בלבד מכל תאי הזרע עובר הפרדה. כמות הזרע המתקבלת אם כך היא קטנה, ולכן יש צורך בהפריה חוץ גופית ומיקרומניפולציה כדי להשיג הריון. בעבר הייתה בעיה עם בטיחות הצבע בו נצבעים תאי זרע ובנוסף השיטה עדין אינה מצויה בארץ.
  4. אבחון גנטי טרום השרשתי: שיטה זו כרוכה בהפריה חוץ-גופית ונטילת תא מהעובר המתפתח לצורך קביעת המין. רק עובר בן המין הרצוי מושתל ברחמה של האם המיועדת. וכך פועלת השיטה: ביציות שנלקחות משחלת האם מופרות במבחנה; שלושה ימים לאחר ההפריה, כשהעובר מונה שמונה תאים, נלקח אחד התאים לבדיקה – נציין כי בשלב זה אין חשש לפגיעה בעובר המתפתח, מכיוון שעדיין לא חלה בו התמיינות לאיברים, וכל אחד מהתאים יכול להתפתח עובר שלם. לאחר שהעוברים נבדקים מחזירים לאישה רק את העובר מהמין הרצוי. יש לקחת בחשבון שייתכן ולא ייקלט הריון כבר בטיפול הראשון ויהיה צורך לחזור על הטיפול מס' פעמים.

אז איך הכי כדאי לעשות זאת?
במכון שפרה, באמצעות מעקב ביוץ הכולל אולטרא-סאונד ובדיקות דם הורמונאליות מצליחים לכוון את ההזרעה למועד המדויק ביותר מבחינת הביוץ, ומזריקים לגוף האישה את תאי הזרע לאחר שהם עוברים הפרדה במעבדה (לפי מהירות), כדי לשפר את סיכוי לבן או בת.

קישורים בנושא:

כתבה מתוך חדשות ערוץ 2 –
תזונה – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3534957,00.html
בחירת מין היילוד באבחון גנטי טרום השרשתי – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3894010,00.html