1._ביצית_וזרע_תמונה_לעמוד_הראשי

 

המחזור החודשי והווסת בגוף האישה נשלטים על ידי הורמונים. הורמונים הם חומרים המופרשים על ידי בלוטות בגופנו מגיעים למחזור הדם ומשפיעים על איברים שונים  המבטאים קולטנים (רצפטורים) להורמונים אלו.

בלוטת ההיפוטלמוס במוח אחראית להפרשת הורמון הנקרא : הורמון משחרר גונדוטרופינים: (Gonadotropin Releasing Hormone) או בקיצור GnRH.

הורמון זה פועל על בלוטת יותרת המוח וגורם להפרשת שני הורמונים חשובים:

  1. הורמון האחראי לגדילת הזקיק (Follicular Stimulating Hormone) או בקיצור – FSH.
  2. הורמון שני האחראי לחריגת הביצית מהזקיק (Luteinzing Hormone) או בקיצור – LH.

המחצית הראשונה של מחזור הווסת, נקראת השלב הפוליקולרי או שלב גדילת הזקיק, בשלב זה גדל הזקיק בהשפעת ההורמון FSH המגיע דרך מחזור הדם אל השחלות. תוך כדי גדילת הזקיקים הם מפרישים את ההורמון אסטרוגן למחזור הדם, ורמתו עולה עד לשלב הביוץ.

האסטרוגן הוא ההורמון הנשי העיקרי, ולו תפקידים רבים בגוף האישה, בין היתר, הוא גורם לצמיחת רירית הרחם במטרה להכינה לקראת קליטת הביצית המופרית.

מבין הזקיקים הגדלים רק אחד יגיע לכלל בשלות במחצית הראשונה של המחזור. לו קוראים- הזקיק המוביל. עם התפתחותו המלאה, הוא מתקדם לעבר שטח פני השחלה ויוצר בליטה בדופנה. עם הבשלת הזקיק הדומיננטי משרים FSH + אסטרוגן הופעת קולטנים ל- LH ע"ג תאי הגרנולוזה שלו. דבר שיאפשר את תגובת הזקיק להורמון LH  שיגרום לביוץ.

באמצע המחזור מתחילה העליה Surge)   LH ) של הורמון הביוץ- LH, הגורם לחריגת הביצית מהזקיק, תהליך הקרוי- ביוץ.

יש נשים החשות כאב חד ברגע חריגת הביצית מהשחלה. המונח המקובל בשפת הרופאים לכאב זה הוא Mittelschmerz, שפירושו בגרמנית כאב במחצית המחזור. לאחר גיל הבלות אין עוד ביוצים, ולפיכך חולף הכאב מסוג זה.

מחציתו השנייה של מחזור הווסת נקראת השלב הלוטאלי, או שלב גדילת רירית הרחם, והכנתה לקליטת הביצית המופרית. שמו של שלב זה נגזר מהפיגמנט הצהוב לוטאין, המאפיין את הגופיף. הגופיף הצהוב הוא למעשה הזקיק השחלתי, לאחר שחרגה ממנו הביצית. גופיף זה מייצר ומפריש את הורמון האסטרוגן וכן הורמון נשי נוסף – פרוגסטרון.

שני הורמונים אלה אחראים לגירוי רירית הרחם לצמיחה,להכנתה לקראת הגעתה של הביצית המופרית מהחצוצרה לחלל הרחם לצורך השרשתה. עובי הרירית הוא גם פקטור חשוב בקליטת העובר, רירית עבה ותלת שכבתית (8-14 מ"מ) תשפר את הסיכוי לקליטת והשתרשות העובר.

אם לא התרחשה הפרייה, מתנוון הגופיף הצהוב וחדל מלייצר ולהפריש את האסטרוגן ואת הפרוגסטרון. כמו כן נפסקת התמיכה ההורמונלית ברירית הרחם, וזו מתחילה להתפורר. אז מופיע הדמם הווסתי. כלומר, הווסת היא דמם שמקורו בהתפוררות רירית הרחם. פעילות הורמונלית זו נמשכת בצורה מחזורית כל חודש בחודשו כל תקופת הפוריות.

 

bb

 

לאחר שהסברנו את כל תהליך הביוץ נסביר איך תדעי מתי את מבייצת:

כדי לדעת מתי חל הביוץ רצוי לבצע שני דברים:

  1. ניתן לעקוב אחרי הזקיק הגדל באולטרסונד, תהליך הקרוי מעקב זקיקים, בדרך כלל הביוץ חל כאשר הזקיק מגיע לגודל שנע בין 20-24 מ"מ, יש מקרים חריגים בהם האישה תבייץ גם בזקיק של 18 מ"מ ולכן מעקב הזקיקים הוא חשוב.
  1. דבר נוסף שניתן ורצוי לבצע במקביל למעקב הזקיקים הוא בדיקות דם ל- 3 הורמונים שרמתם משתנה בצורה בולטת בזמן הביוץ: אסטרוגן– עולה ומגיע  לשיא בזמן הביוץ לאחריו הוא יורד, פרוגסטרון – מתחיל לעלות מייד לאחר הביוץ, LH– עולה לשיא כ- 12-24 שעות לפני הביוץ ויורד מייד לאחריו. ניתן לראות זאת בגרף המצורף.

מעקב זה ניתן לבצע גם כדי להרות בקלות וגם כדי לשפר את הסיכוי לבחירת מין היילוד.

רוצה להרות ולא מצליחה לזהות את הביוץ? צרי קשר 08-6225980