בדיקת הלוספרם (בדיקת שבירות DNA בתאי הזרע)

הלוספרם  (בדיקת פרגמנטציה של DNA בראש תא הזרע) הינה בדיקה חדשנית לאבחון איכותו ושלמותו של החומר הגנטי (DNA) בתאי הזרע.

This image is a vector illustration and can be scaled to any size without loss of resolution. This image will download as a .eps file. You will need a vector editor to use this file (such as Adobe Illustrator).

עד היום בבדיקת זרע שגרתית נבחנו הפרמטרים הבאים: כמות תאי הזרע, תנועתיות ומבנה. לעומת זאת בבדיקת הלוספרם נבדקת שלמותו של החומר הגנטי (DNA) בתאי הזרע.
רמת שבירות גבוהה של DNA גורמת במקרים רבים לחוסר יכולת של תאי הזרע להפרות את הביצית, להתפתחות עוברית לא תקינה וכתוצאה מכך להפלות חוזרות ולאי הצלחה בטיפולי הפריון.

בדיקה זו חשובה לאבחון מלא של איכות הזרע ובהמשך לקבלת הטיפול המתאים.

מהי פרגמנטציה של ה DNA?

בראש תא הזרע מצוי החומר הגנטי שנושא את כל התכונות של האבא, שיועברו אל העובר. החומר הגנטי קרוי DNA והוא מצוי במצב מאורגן ודחוס באזור התחתון של ראש תא הזרע. פרגמנטציה של DNA- זה למעשה שברים ב DNA (באנגלית: SDF = Sperm DNA Fragmentation).

מה הטעם בביצוע בדיקת ה"הלוספרם"?

  1. אבחון התאמה של זוגות לטיפולי IUI (הזרעות תוך רחמיות) -
    במקרים בהם אחוז גבוה מתאי זרע בעלי פרגמנטציות ב DNA (מעל 30% SDFv) הראו שהסיכוי להצליח בהזרעות קטן מ- 16% ל- 4% (Bungum 2004). כך בדיקה זו נותנת אינדיקציה לרופא האם להמשיך לנסות בטיפולי הזרעות שהסיכוי בהם במקרה כזה נמוך מאוד. במיוחד במקרים בהם למשל גיל האישה גבוה שם עדיף לשקול מעבר מהיר יותר לטיפולי הפריות.
  2. במצבים של זיהומים בדרכי המין הראו שאחוז הפרגמנטציה בתאי הזרע עולה במידה משמעותית. כאשר יש חשד אפילו לזיהום קל ובבדיקת פרגמנטציה רואים SDF גבוה רצוי לתת טיפול אנטיביוטי מתאים ולחזור על הבדיקה לאחר הטיפול.
  3. בביצוע הפרית מבחנה במיקרומניפולציה ( ICSI ) כאשר ידוע שאחוז ה SDF גבוה מבצעים סלקציה קפדנית יותר לתאים שמזריקים לביצית. יש מספר שיטות היום לבחור תאי זרע איכותיים לצורך ההזרקה בכדי להגביר את הסיכוי לעוברים איכותיים יותר.
  4. בדגימת זרע שהתגלה בה אחוז SDF גבוה רצוי להזריק את הזרע לביצית או לבצע הפריה במהירות האפשרית. מאחר וראו שיש נטייה בדגימות מסוימות לעליה באחוזי הפרגמנטציה עם הזמן.
  5. לספק תשובה במקרים של אי פוריות בלתי מוסברת: במקרים רבים לא נמצאת כל בעיה לא אצל הבעל ולא אצל האישה, דבר הגורם לעיתים לתסכול רב אצל בני הזוג. במאמרים רבים הראו שאחוז גבוה של SDF גורם לאחוז הפריות נמוך, לאיכות עוברים נמוכה, להפלות חוזרות ולאחוזי הריונות נמוכים. כאשר מוצאים אצל מטופלים אלו SDF גבוה ניתן לשייך את התוצאות לאיכות הזרע וכמו כן ניתן למצוא סיבה לSDF גבוה כמו: עישון, תרופות מסוימות, מחלות זיהומיות ווריקוצלה.

האם ניתן לטפל בבעיה?

מספר מחקרים הראו שטיפול באנטיאוקסידנטים (למשל 1 ג"ר ויטמין C + 1 ג"ר ויטמין E ) כל יום במשך חודשיים משפרים את המצב. רצוי לקחת את הטיפול כחודשיים שלושה לפני טיפולי הפוריות!

קישורים בנושא:

מאמר בנושא:
פריון הגבר: חידושים בתחום